Blog jaar 1: HEMA écht HEMA

Door Lauke Boersma

Er zijn zo veel bedrijven, duizenden, praten we dan over. Waarom is het ene bedrijf zo bekend en groots en het andere zo klein en onzichtbaar? Er zijn vele factoren, waaronder het doel van de onderneming, maar ook de (marketing)strategie een hele belangrijke rol spelen. Daarbij hoort uiteraard ook een goed en geloofwaardig verhaal. HEMA is een bedrijf wat erg veel aan marketing doet, maar ook een duidelijke en begrijpelijke oorsprong bevat. Waarom is HEMA nou écht HEMA?

HEMA, een razend populaire onderneming, die bekend staat om hun ijzersterke marketingstrategie. De ongelofelijke kracht van HEMA zit hem in de diversiteit en eenvoud van producten. Van chocolade, naar lampen, fotolijstjes en kleding, de meest normale en eenvoudige producten gaan dagelijks over de toonbank. Toch weet HEMA een simpele, maar toch unieke twist aan de producten te geven, door de soms ietwat eigenwijze vormgeving en de betaalbare prijzen.

HEMA heeft vanaf 1926 zich aan de welbekende strategie gehouden, bijzondere eenvoud. Destijds hadden ze al een heel divers en breed assortiment, wat ook nog eens hartstikke betaalbaar was en uiteraard nog steeds betaalbaar is. Vele producten zijn voor nog geen euro verkrijgbaar, terwijl deze producten vaak erg handig zijn! Zo zegt HEMA “Leuk en makkelijk leven hoeft niet duur te zijn.” (HEMA, 2010).

Ooit is dit idee tot stand gekomen door twee joodse ondernemers, terwijl er een behoorlijke economische crisis speelde. Hierbij viel hen op dat vele huishoudens moeilijk rond konden komen in deze zware tijd. Daaruit ontstond het fantastische idee om goed betaalbare, handige en kwaliteitsvolle producten te produceren en aan te bieden, speciaal voor de mensen met een kleinere portemonnee. Zo ontstond de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, als onderdeel van de Bijenkorf. (HEMA, 2010)

Kort samengevat, HEMA is écht HEMA door diversiteit, eenvoud, kwaliteit en betaalbaarheid. Daarbij komt uiteraard ook nog een geloofwaardige en begrijpelijke oorsprong. Tegenwoordig is HEMA groots, heel groots en nog steeds hartstikke uniek! Daarom is HEMA écht HEMA!

Bron:

HEMA. (2010, 01). HEMA’s verhaal. Opgeroepen op 03 16, 2014, van http://www.hema.nl:http://www.hema.nl/SiteCollectionDocuments/HEMA_corporate_NL.pdf