DMC-studenten verrassen ABN Amro met ‘serious game’ over kennisdeling

Studenten van de opleiding Digitale Media en Communicatie onderzochten hoe medewerkers van ABN Amro geactiveerd kunnen worden om onderling meer kennis te delen. Ze schreven een white paper en vertaalden hun inzichten naar een interventie, in de vorm van een serious game. De game viel zodanig in goede aarde bij ABN Amro, dat deze breder in de organisatie ingezet gaat worden.

Volgens Kjell van der Giessen, die samen met Carla Jonker doceert bij Digitale Media en Communicatie, zijn veel kennisorganisaties als ABN Amro op zoek naar nieuwe manieren van interactief communiceren en kennisdelen. Mede onder invloed van ‘Het Nieuwe Werken’ worden daarbij interne sociale media zoals IBM Connections en Yammer omarmd, zegt hij. “Maar die vormen tegelijkertijd een uitdaging voor wat betreft optimaal gebruik en rendement. Tijdens onze opleiding leren studenten onder meer hoe zo’n ‘Enterprise Social Network’ kan worden ingezet als spil in de interactie tussen mensen en werkprocessen.”

‘Beleving’

WP_20160610_11_51_01_Pro

ABN Amro was benieuwd of jonge mensen, die zijn opgegroeid in de digitale wereld, met verfrissende ideeën en oplossingen voor kennisdeling zouden komen. De studenten deden hun werk als onderdeel van de cursus ‘e-organisation’, een relatief nieuw vak dat zich richt op ‘social collaboration’ en de digitale werkplek. De studenten deden literatuuronderzoek en interviewden medewerkers van ABN Amro. Naast een white paper en de interventie leverden ze ook een maturity model op aan ABN Amro. Met het maturity model kan gemeten worden hoe ‘volwassen’ een organisatie is op het gebied van entreprise social networking.

Tijdens de cursus doorliepen de studenten zelf ook een proces waarbij kennis delen en samenwerken centraal stond. De 15 studenten moesten als groep de white paper, game en het maturity model opleveren: een behoorlijke uitdaging om dit gezamenlijk te doen. E-mailen was verboden in de cursus: in plaats daarvan werd o.a. de collaboration tool ‘Slack’ gebruikt. Hiermee werd de communicatie en samenwerking inzichtelijker en konden studenten hier ook op reflecteren – en dus van leren!